Ouverts jusqu’au 17 mars 2024 - 23h59
CALL FOR CURATORIAL PROJECTS
English version below
Le contexte
Installée dans un bâtiment du XVIIe siècle, l’École nationale supérieure d’art de Bourges est située dans le cœur historique de la ville, à deux heures de Paris. Avec une surface de plus de 7000 m2, l’école offre de vastes espaces de travail pour les étudiant·e·s et de nombreux ateliers techniques dotés d’équipements importants constamment modernisés et renouvelés. L’école, habilitée à délivrer le grade Master au diplôme national supérieur d’expression plastique, est conçue pour favoriser l’inventivité et la créativité, qui adviennent si les moments d’échanges, de rencontres et de réflexions sont nombreux : elle est un lieu généreux et ouvert sur l’extérieur, favorisant les rencontres et les croisements artistiques.
La galerie La Box est l’un des principaux outils pédagogiques de l’ENSA. Tous les ans, elle initie des actions en lien avec les enseignements de l’école en produisant des expositions. La Box bénéficie du soutien du Ministère de la Culture, de la Direction régionale des Aǡaires culturelles du Centre-Val de Loire, du Conseil régional du Centre-Val de Loire et dela Communauté d’agglomération Bourges Plus.
L’objet
Une exposition dans la galerie La Box va être confiée à un·e curateur·rice indépendant·e, un·e critique, un·e artiste ou un collectif.
Le projet doit répondre à un des parcours et axes ci-dessous * :
1/ Le parcours Dimensions Sonores ou
2/ Le parcours Exposer – Programmer
2.a) L’axe Programmer ou
2.b) L’axe Queering the exhibition – Queering the archive
L’équipe curatoriale peut également si elle le souhaite engager des échanges avec différents partenaires locaux, régionaux ou à plus grande échelle. L’équipe curatoriale associera les étudiant·e·s à la réalisation de l’exposition de la galerie La Box et abordera une réflexion plus générale sur les enjeux des pratiques curatoriales.
Les critères de sélection
Le projet curatorial est choisi par le laboratoire correspondant, en relation avec la commission Box et la responsable de La Box. Le projet doit répondre aux attentes énoncées dans l’objet, il doit être rédigé de manière claire et s’inscrire dans une pratique curatoriale reconnue. Le jury sera attentif à la qualité expérimentale du projet et à ses liens avec les scènes artistiques émergentes.
Les conditions financières
Le budget de la résidence de conception et de développement de l’exposition est de 5.000 euros de rémunération (déplacements et documentation compris), hors budget d’exposition. L’équipe curatoriale est rémunérée sous forme d’honoraires sur présentation de facture (numéro de Siret obligatoire). Un budget prévisionnel détaillé concernant l’exposition devra être fourni. Le projet peut inclure des ressources financières extérieures provenant d’autres partenaires privés ou publics. Si un workshop est réalisé, il donnera lieu à une rémunération complémentaire, selon nos grilles de rémunération.
Le calendrier
Présélection : avril 2024
Passage de l’équipe curatoriale en commission de sélection : mai 2024 – une première proposition de calendrier sera établie dans la foulée.
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L’organisation
L’équipe curatoriale travaille en collaboration avec l’équipe pédagogique (laboriatoire) de l’axe choisi. Elle est accompagnée dans son travail par la responsable de La Box, Sandra Émonet. Dans l’élaboration de son exposition, l’équipe curatoriale sera attentive au calendrier scolaire (vacances, examens) afin de faciliter la participation des étudiant·e·s. Nous attirons l’attention des candidat·e·s sur la très grande disponibilité qu’impose la conduite d’un tel programme. Des réunions régulières impliquant l’équipe sont indispensables sur place. Une grande réactivité s’impose, par e-mail ou par téléphone, lors de la préparation de l’exposition. L’équipe curatoriale doit être présente durant les périodes de montage et de vernissage. Dans le cas d’un collectif, la concertation et la coordination doivent être garanties entre les membres afin que ceux ou celles-ci puissent se relayer sans contradiction auprès des équipes de l’école et de La Box.
* PARCOURS
ET AXES DE RECHERCHES
1/ Le parcours
Dimensions Sonores
Le parcours Dimensions Sonores offre aux étudiant.e.s de licence et de master de l’ENSA Bourges un cursus dans lequel le son occupe une place dédiée. Par une approche transdisciplinaire et collective, ce parcours explore par la théorie et la pratique les enjeux historiques et contemporains liés au sonore, qu’ils soient issus des arts sonores ou de la musique expérimentale. En complément à un tronc commun d’enseignements (ateliers, studios, ARCs), les étudiant.e.s rejoignant ce parcours ont la possibilité d’enrichir leur cursus d’un choix de modules théoriques et pratiques spécifiquement liés aux pratiques du son élargies à la musique, à la radiophonie, au dessin, et à d’autres approches et expérimentations plastiques, qu’elles soient analogiques, numériques, intermédias, performatives ou d’installation, ou encore d’édition, de diffusion et d’immersion. Depuis 2021, les journées du son organisées à l’ENSA se font écho des pratiques contemporaines du son et des arts sonores. Dans le cadre de ces journées, L’ENSA invite un·e commissaire à construire un projet curatorial spécifique ayant comme horizon ces journées du son. Ce projet se constitue en collaboration directe avec une équipe constituée d’étudiant·e·s et d’enseignant·e·s et s’intégrera dans la programmation 2025 de ces journées.
2/ Le parcours
Exposer – Programmer
Depuis deux ans, l’ENSA Bourges propose un parcours Exposer – Programmer qui travaille à sensibiliser l’étudiant·e aux enjeux de l’exposition, à l’accompagnement éditorial, à l’organisation d’événements, à la programmation. Il encourage les étudiant.e.s à développer une approche novatrice de l’exposition autour des pratiques photographiques, filmiques et technologiques, ainsi qu’une réflexion critique. Pour cet appel à résidence curatoriale, deux axes sont privilégiés : Programmer et Queering the exhibition – Queering the archive.
2.a) L’axe Programmer
est dédié aux pratiques curatoriales de l’image en mouvement. Il recoupe certaines questions liées à l’exposition des films, au cinéma élargi ou expérimental. Dans le cadre d’une exposition à La Box, les pistes de travail sont les suivantes : Le cinéma d’exposition est-il encore un concept opératoire ? Comment échapper à l’européocentrisme dans l’historiographie de l’image en mouvement ? Quelle est la place du film aujourd’hui dans l’écologie des images ? L’axe Programmer bénéficie de la bibliothèque de Boris Lehman donné à l’ENSA Bourges en 2021.
2.b) L’axe Queering the exhibition – Queering the archive
se propose comme une investigation sur ce que l’agir queer peut induire en matière d’exposition. Notre atelier de recherche et de création est motivé et structuré par deux constats : une histoire qui identifie l’ENSA, avec l’association Emmetrop (devenue Antre Peaux), comme l’un des espaces qui contribuent, en France, à questionner les normes de genre et de sexualité et une actualité curatoriale qui montre un intérêt grandissant pour les œuvres et les thématiques touchant aux identités non hétéronormées (Habibi, les révolutions de l’amour, IMA, Exposé•es, Palais de Tokyo, Over the rainbow, Centre Pompidou, Aux temps du sida, MAMCS…). Il nous importe de questionner cette actualité pour comprendre ce qu’elle veut signifier et comment elle peut trouver – le doit-elle ? – un terrain d’institutionnalisation. Les interrogations qui en découlent s’avèrent de différentes natures et sont à mener en parallèle. D’abord, d’ordre culturel et historique : comment intégrer la diversité des identités de genre et de sexualité dans la lecture des œuvres, des expositions, des collections ? Peut-on imaginer une généalogie queer de l’exposition à la suite de Renate Lorenz avec les freak shows ? Ensuite, d’ordre méthodologique et systémique : qu’est-ce qu’un « geste d’exposition » queer ? Comment témoigner d’identités qui ont été invisibilisées par l’absence d’archives et de lieu pour les conserver et les montrer ? Qui ne cherche d’ailleurs pas nécessairement de visibilité ou d’institutionnalisation ? Qu’est-ce que cela implique donc de vouloir archiver, c’est-à-dire aussi catégoriser, de définir, des gestes et des manières d’agir autrement et souvent dissidentes ?
Comme en témoigne Fernanda Carvajal dans son livre sur le duo d’artistes chilien Yeguas Del Apocalipsis : “ll me disait que « comprendre » Yeguas ne consistait pas seulement à écouter le récit d’une histoire, mais aussi à percevoir une façon d’être. Et cette façon d’être avait à voir avec une dépense somptuaire, avec l’extravagance, en tant que geste anti-accumulatif et, par conséquent, avec la perte, étant donné l’incomplétude inhérente à ce geste gratuit ».
Dans ce cadre, nous invitons un·e curat/eur-rice, un·e artiste, un·e cherch/eur-euse à proposer une contribution spécifique qui s’articulerait à notre recherche sur la manière dont les pouvoirs d’agir queer peuvent influencer ou contribuer aux pratiques d’exposition et aux pratiques d’archivage des dissidences sexuelles et de genre sans les fixer.
Lien vers le formulaire en ligne ICI
Celui-ci peut être rédigé en français ou en anglais.
Pièces jointes demandées :
• un C.V.
• un texte de 4500 signes maximum, présentant le pré-projet curatorial (illustré par 20 visuels au plus) et motivant la candidature ;
• un budget prévisionnel.
Les dossiers incomplets ne seront pas examinés
Date limite de dépôt : 17 mars 2024 > 23h59
English version
The context
Nestled in a 17th-century building, the ENSA fine Art school (École nationale supérieure d’art de Bourges) finds its place in the historic heart of the town, just a two-hour journey from Paris. Boasting over 7,000 square meters, the school provides large workspaces for students and well-equipped technical workshops that undergo constant modernisation and renewal. Accredited to grant the Master’s degree in the National Higher Fine Art Diploma, the school is intentionally crafted to fuel inventiveness and creativity. These qualities thrive in an environment abundant with opportunities for exchange, encounters, and reflection. It stands as an inclusive space, open to the outside world, actively encouraging artistic interactions and cross-disciplinary.
La Box gallery emerges as one of ENSA’s primary educational tools. Annually, it spearheads initiatives closely linked to the school’s teachings by curating exhibitions. La Box receives backing from the Ministère de la Culture, the Direction régionale des Affaires culturelles du Centre-Val de Loire, the Conseil régional du Centre-Val de Loire, and the Communauté d’agglomération Bourges Plus.
The object
The La Box gallery invites proposals for an exhibition, to be curated by an independent curator, critic, artist, or collective. The chosen project should align with one of the following themes, as detailed below * :
1/ The Sound Dimensions programme or
2/ The Curator – Programmer Course
2.a) Programming: Curatorial Practices in the Moving Image or
2.b) Queering the exhibition – Queering the archives: Investigating Queer Action in Exhibitions
The curatorial team has the option to initiate collaborations with various local, regional, or broader partners. They are expected to actively involve students in the exhibition’s production at the La Box and participate in a broader discussion on the challenges of curatorial practices.
Selection criteria
The curatorial project will be selected by the corresponding laboratory in collaboration with La Box committee and manager. The project must align with the outlined objectives, be clearly articulated, and demonstrate a recognised curatorial practice. The jury will particularly consider the project’s experimental nature and its connections to the emerging art scene.
Financial conditions
The budget for the residency dedicated to designing and developing the exhibition is €5,000 (inclusive of travel and documentation), exclusive of the exhibition budget. The curatorial team will receive remuneration in the form of fees upon submission of an invoice (Siret – professional accredited number required). A detailed budget estimate for the exhibition is mandatory. External financial resources from other private or public partners can be included in the project. Additional remuneration will be provided for any organised workshops, following our established remuneration scales.
Timetable
Pre-selection: April 2024
Presentation of the curatorial team to the selection committee: May 2024 (an initial proposed timetable will be provided in the meantime).
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Organisation
The curatorial team collaborates closely with the educational team, aligning their efforts with the chosen theme. Support is provided by Sandra Émonet – La Box’s manager. During the exhibition planning phase, the curatorial team takes into consideration the school calendar, including holidays and exams, to facilitate student participation. Candidates are advised to note the high level of commitment required to successfully execute the programme.
Regular on-site meetings with the team are indispensable, and a high level of responsiveness is expected via email or telephone throughout the exhibition preparation phase. The curatorial team’s presence is mandatory during both the installation and opening periods. In the case of a collective, effective consultation and coordination among members are crucial. This ensures a smooth rotation with the school and La Box teams without any contradictions.
* PATHWAYS AND
LINES OF RESEARCH
1/ The Sound Dimensions programme
The Sound Dimensions programme at ENSA Bourges offers undergraduate and postgraduate students a dedicated course of study focused on sound. Employing a cross-disciplinary and collaborative approach, this programme delves into the historical and contemporary aspects of sound, stemming from both the sound arts and experimental music. In addition to a core curriculum comprising workshops, studios, and ARCs, students in this pathway have the opportunity to enhance their studies with theoretical and practical modules specifically related
to sound practices. These extend to music, radio, drawing, and various approaches and experiments in the visual arts.
This encompasses analogue, digital, intermedia, performative, or installation-based practices, as well as publishing, broadcasting, and immersion. Since 2021, ENSA has hosted « Les Journées son » that reflect contemporary practices in sound and the sound arts. As part of these events, ENSA invites a curator to develop a distinct curatorial project around sound and experimental music. This project is collaboratively crafted with a team of students and teachers and is integrated into the 2025 programme for these Journées son – sound days.
2/ The Curator –
Programmer Course
Over the past two years, ENSA Bourges has introduced the Curator – Programmer programme, designed to heighten students’ understanding of the intricacies involved in exhibitions, editorial support, event organisation, and events programming. It fosters a mindset that encourages students to approach exhibitions with innovation, drawing from photographic, filmic, and technological practices, as well as critical thinking. This call for curatorial residencies specifically targets two areas: Programming and Queering the Exhibition – Queering the Archive.
2.a) Programming: Curatorial Practices in the Moving Image
This section focuses on curatorial practices in the realm of the moving image. It delves into various issues related to the exhibition of films and expanded or experimental cinema. Within the context of an exhibition at La Box, the exploration will touch upon the following questions: Is exhibition cinema still a relevant concept? How can we circumvent Eurocentrism in the historiography of the moving image? What role does film play today in the broader ecology of images? The Programming department will receive support from Boris Lehman’s library, which was generously donated to ENSA Bourges in 2021.
2.b) Queering the exhibition – Queering the archives: Investigating Queer Action in Exhibitions
This segment is intended as an exploration into the implications of queer action for exhibitions. Our research and creative workshop are driven and structured by two key observations. Firstly, a historical context that positions ENSA, in collaboration with the association Emmetrop (now Antre Peaux), as one of the spaces in France actively contributing to the interrogation of gender and sexuality norms. Secondly, there’s a curatorial trend displaying a growing interest in works and themes associated with non-heteronormative identities (e.g., Habibi, les révolutions de l’amour, IMA, Exposé-es, Palais de Tokyo, Over the rainbow, Centre Pompidou, Aux temps du sida, MAMCS…).
The project seeks to scrutinise these occurrences, aiming to comprehend their significance and explore potential institutionalisation. The emerging questions span different realms and need simultaneous consideration. Cultural and historical queries include how the diversity of gender and sexual identities can be integrated into the interpretation of works, exhibitions, and collections. Can we envision a queer genealogy of the exhibition, inspired by figures like Renate Lorenz and the tradition of freak shows? Methodological and systemic questions arise: What constitutes a queer ‘exhibition gesture’? How can we bear witness to identities rendered invisible due to the lack of archives and a dedicated space for preservation and display? Particularly, identities that might not be seeking visibility or institutionalisation. So, what does it mean to archive—essentially categorise and define—gestures and modes of action that are different and often dissident? Drawing inspiration from Fernanda Carvajal’s insights into the Chilean artist duo Yeguas Del Apocalipsis, we appreciate that, ‘understanding’ is not solely about listening to a narrative but also perceiving a way of being. This way of being is intertwined with lavish spending, with extravagance as an anti-accumulative gesture, and, consequently, with loss, acknowledging the inherent incompleteness in this free gesture. (Fernanda Carvajal, La convulsión coliza, 2023). In this context, we invite a curator, artist, or researcher to propose a specific contribution to our exploration of how queer powers of action can influence or contribute to exhibition practices and the archiving of sexual and gender dissidence without fixing them.
How to apply:
Complete the online form
in either French or English HERE
Which must include:
• C.V.
• A text of no more than 4500 characters, presenting the curatorial pre-project (illustrated by no more than 20 visuals) and explaining the reasons for theapplication;
• A provisional budget.
Note: Incomplete applications will not be considered.
Application deadline: 17 March 2024 > 23:59